يا الهي

اللهم أنت الباقي بلا زوال ... الغـــني بلا مثال ... القــــــدوس الطـــــــــاهر العـــــلي القـــــــــاهر الذي لا يحيط به مكــــــان و لا يشتمل عليه زمان ... أســــــألك باسمــــائك الحســــني ما علمت منها و مالم أعلم ... أن تغفر لي و ترحمني وان تعفو عنى فانك عفو كريم غفور رحيم

الجمعة، 25 أبريل 2008

زوزا قالتلي

بسم الله الفتاح
" دى حياتك لازم تكيف نفسك عليها " .
تفتكروا الشخصية هى اللى بتصنع الظروف ؟؟؟؟؟..
ولا الظروف هى اللى بتصنع الشخصية؟؟؟؟؟؟..
سؤال محير بس تعالوا مع بعض نناقش الافتراضين ..
نفترض ان الظروف هى اللى بتصنع الشخصية..
يعنى لو فى شخص باباه محترم ومامته محترمة اكيد هيبقوا عايشين فى جو محترم..
بعادات محترمة وبتقاليد محترمة ..
اذن جميع الظروف الان مهيئة لخروج ابن محترم..
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟..
دا على حسب افتراضنا الاولاني..
طيب تعالوا نشوف الافتراض التانى..
الشخصية هى اللى بتصنع الظروف..
واحد اهله مش محترمين ومش ملتزمين..
بس هو قرر يبقى محترم ويبقى ملتزم..
هل هيقدر يصنع الظروف اللى تجعله انسان محترم..
نفترض سويا انه قدر يعمل كدا..
هل تفتكروا ان الموضوع بسيط ومفيش مشاكل..
بس المجتمع عندنا بيبص لابن الوزير على انه باشا..
ولابن الحرامى على انه حرامى..
ادى كمان حجة عاوزين نعرفها..
يا ترى نظرة المجتمع..؟؟؟؟؟؟.
الاسئلة دى تروادنى دائما..
هل واجب على كل انسان مش عاجباه ظروفة لازم يغيرها..
ولا يحاول يتأقلم ويتكيف معاها..؟
اذا كانت لديك اجابة اترك لنا رايك
مرة زمان واحد قالنا كلمة..
الشخصية الناجحة لا تعرف الظروف..
الشخصية الناجحة تبحث عن الظروف التى تريدها...
فإن لم تجدها صنعتها..
azayem

هناك 9 تعليقات:

Alaa El-Shaikh يقول...

فكرة ان الواحد هو اللي ممكن يصنع الظروف دي حاجة كويسة جدا وأكيد هي مش صعبة التحقيق ... بس المشكلة فينا اننا اتعودنا نعيش الواقع المفروض عليناونستسلم دايما ليه حتى لو مش عاجبنا .. ولو واحد فينا حاول يغير .... دا مش بس إذا حاول دة مجرد تفكيره في التغير غالبية الناس بتعارضه ... أقلها : ياعم روح نام انت بتحلم .. بقى انت هتغير الكون .. وتتوالى عليه الضحكات الساخرة .. حتى حصلت معايا مرة كنت بحاول مع مهندس معانا في الكلية في رابعة .. محطم تماما وعايش بدون أمل في حياته .. عارف حضرتك زي الانسان البطة باضبط بقول له انت عايش ليه وايه أملك في الحياة وحاجات زي دي يعني ..برضه قلت واجب عليا أفوقه .. فقال لي انت بتعملي ايه قلت بفوقك رد وقال ماشي ياعم الدش الساقع .. ممكن أكون تعرضت لحاجات زي دي كتير .. بس في ساعتها برد على الناس دي وأقول لها أيوة طبعا أنا اللي هغير الكون لان دا لو هدفي وأنا مصر عليه أكيد هحققه .. لاني في الأول وفي الاخر من امة محمد صلى الله عليه وسلم .. اللي هي كانت خير أمة أخرجت للناس ..
تفتكر أنا معايا حق في كلامي دا ..

azayem يقول...

طبعا معاكى حق
جزاكى الله خيرا
عجبتنى جدااااااااااااا الحتة بتاع الدش الساقع دى

Unknown يقول...

على فكرة ممكن لو مش هقدر اغير ظروفى حالا
أحاول اتأقلم
مش بمعنى انى ارضى بالامر الواقع و و خلاص يتملكنى الاعتقاد بان هو ده هيكون حالى دايما و ميبقاش فى بالى صوره عن نفسى و عن ظروفى غير كده
لأ
بمعنى انى ما اكونش متضايق و حاسس بالظلم لأ بالعكس انا لازم احافظ على تفاؤلى و ايجابيتى و نشاطى و ايمانى بانى استحق احسن من كده و انى هقدر احقق الاحسن ده و انى هقدر اوصل للى عايزه و بتمناه
يمكن دلوقتى مفيش مجال للتغيير بس انا شايف قدامى فرصتى و عارف باذن الله هى هتيجى امتى
مش هفضل فى مكانى قاعد مستنيها و بحلم باليوم اللى هتيجى فيه
لأ انا بشتغل على نفسى و بعمل اللى فى ايدى دلوقتى عشان وقتها مفيش اى شئ يعطلنى
و هغير كل اللى مش عاجبنى
و هعيش الحياه اللى انا عايزها بالطريقة اللى انا اختارها

Hamada Object يقول...

شد نفس كبييييييييييييييير كده

شوفت اديك مش عارف تشد نفس كبير

شكلك كده هاتكح وتلم علينا الناس

هههههههههه

عارف بقى يا عزايم ... هي دي المشكلة ... دي اكبر مشكلة في الشرق الاوسط

النفس
للأسف الشديد احنا بقى نفسنا قصير جدا ... فيه ناس مبقاش فيها نفس خالص ... عجزت يعني

عارف ... انا اعتقد ان اي حد عايز يغير اي حاجة ممكن يغيرها بمنتهى السهولة ومش هايلاقي اي صعوبة خالص في الموضوع ده ... بس الموضوع كله في النفس ... لازم يبقى نفسه طويل
المشكلة ان الناس بتعمل التغيير ده وتبقى مستعجلة أوي على حاجة من اتنين :-
يا اما انها تلاقي ثمرة اللي هي عملته ده في الحال
يا اما تلاقي شكر وتقدير وأعجاب زائف من الناس المنافقين
أي حد بيعمل اي حاجة تلاقيه دايما بيدور على الاتنين دول ومستعجل اوي عليهم

مايعرفش انه لو صبر شوية هيلاقي ثمرة عملة دي ويلاقي الشكر بس من ناس كويسين

belya basha يقول...

الفاشل يجد صعوبة فى كل فرصة
بينما الناجح يجد فرصة في كل صعوبة
اهم حاجة ان اكون انا التغيير الذى اريد ان اراه

belya basha يقول...

ساعات بحس ان الواحد لازم يعيد تنغيم حياته
لكن ماذا اذا كانت الاوتار مفقودة؟
انا عارفة ان كلامى دلوقتى بيختلف شوية عن التعليق الولانى
بس انتوا مش معايا ان الاعتدال هو ان تكون لك لحظات مواجهة تواجه فيها هذا الذى تهرب منه
يعنى انا مثلا دخل دماغى تعليقك قوى ياريم
بس المشكلة انه ساعات الواحد بيفشل ويفشل لظروف خارجة عن ارادته يعنى مش هيقدلر يغيرها لدرجة انه يحاول يعتقد انه ده الواقع بتاعه وان هوه ده الطبيعى بتاعه بس حتى ده مش بيقدر عليه لانه بيكتشف ان الاصعب من الفشل هوه التـأقلم عليه
طب يعنى ايييييييه؟؟؟؟
هيه بقت كده ؟
يعنى خلاص مفيش حل؟

belya basha يقول...

تابع الاوتار المفقودة
انا عارفة انى علقت على الموضوع ده قبل كده
لكن انا عندى سؤال
هل يا ترى لو حد عنده حلم او هدف
وقرر انه يحققه ويواجه كل التحديات
خصوصا ان الظروف كلها كانت ضده
وفى النهاية وصل فعلا لهدفه
بس بعد ما اتدمر وحصله دروب جامد
ومش قادر يقوم منه
لا وكمان ماندمش لانه كان قد قراره
السؤال بقى :
تفتكر فيه هدف يستاهل قوى كده؟؟؟؟؟؟؟
ايا كان نوع الهدف انشالله يكون هدفه يكون طباخ او حتى يقول معسلة يا بطاطا
لو عندك رد ياريت تجاوبنى لانى
بجد بقيت محتارة

Alaa El-Shaikh يقول...

هقول كلمة واحدة ..
بصراحة سؤال داليا شدني جدا جدا ..
.. سوى الغاية .. ايه الحاجة اللي ممكن تخلي اي بني ادم يتبهدل في عيشته عشان يحققها .. بالتحديد هدف ايه اللي ممكن يعمل في اي انسان كدا ..
صح لكل شئ في الدنيا مكسب وخسارة .. اكيد انا هخسر بعض الشئ وانا ماشية تجاه هدفي ,, بس الاكيد اكتر ان الخسارة دي لايمكن ابدا تطغى على المكسب اللي هو هدفي ..
ولا هو كان هدف ليه انا حطيته ليا عشان لما احققه اكون شبه فقدت كل حاجة ...
يمكن المشكلة كلها بتلف وتدور حوالين وضوح الهدف .. اقصد وضوح معناه..
اصل طالما الهدف باين قوي وانت فاهمه قوي وهو متملكك قوي ..
هتحققه ..
واكيد مش هتشدك الخساير بتاع الموضوع كله من يوم ممشيت فيه قد مهيشدك هدفك اللي انت بارادتك وصلت له ..
ولا ايه ....
طب والنهاية ؟؟؟

azayem يقول...

بسم الله الفتاح
بصى يا داليا
الموضوع بسيط جدا
اى هدف فى الدنيا احنا متفقين انه بيكون تحت رؤية ورسالة كبار جدااا
يعنى وجود الهدف ليس لكونة هو ولكنه مرحلة من مراحل تحقيق الرسالة
رسالة كل انسان بتختلف من شخص لاخر
ولكنها فى النهاية اذا وضعت فى موضع الرسالة فهى اكبر شئ فى حياته
تذكرت الان ذلك الزميل الذى كان يقول ان السبب الوحيد لانى محققش هدفى هو انى اكون مت
اما بالنسبة للتعب والمشاكل
فصدقينى
بمجرد الوصول لنقطة النجاح
بيتحول كل الالم دا الى متعة حقيقية
لا شعر بها سوى الناااااااااااجح
اشكركم بشدة