يا الهي

اللهم أنت الباقي بلا زوال ... الغـــني بلا مثال ... القــــــدوس الطـــــــــاهر العـــــلي القـــــــــاهر الذي لا يحيط به مكــــــان و لا يشتمل عليه زمان ... أســــــألك باسمــــائك الحســــني ما علمت منها و مالم أعلم ... أن تغفر لي و ترحمني وان تعفو عنى فانك عفو كريم غفور رحيم

الأحد، 20 أبريل 2008

كورة " قليلة الأدب "

بسم الله الرحمن الرحيم
تعالوا مع بعض نفرض فرض تخيلى.
هنفترض انك ابو تريكة ومعاك الكورة واخدها ورايح بيها انفراد على الجون ومفيش تسلل..
مرة واحده دخلت على حارس المرمى وعديت منه وفاجأه شوط الكوره وجووووووووووووووووووووووون..
ولقيت الحكم بيصفر ويقول لا الكوره مش جون. !!!!!
ليه بس يا عمنا ايه اللى حصل ؟.
يرد يقولك هو كدا... يعنى ايه هو كدا...
يعنى هو كدا ..
قبل ما ادخل فى الموضوع عاوز افكركم بحاجة ان ابو تريكة حبيب الملايين ..
لا توجد له اى انتماءات تزعل اى حد منه..
لدرجة ان اشد المنافسين له كل الزمالكاوية بيحبوه بلا استثناء..
نخش فى الموضوع..
انا مش جاى اتكلم عن الظلم والقهر فى بلدنا الحبيب..
خلاااااااااااااااااااااص ملينا من الموضوع دا بقى شئ طبيعىوعااااااادى جدا..
ولكن تروادنى بعض الاحياة مجموعة من الاسئلة..
اللى كالعادة مش لاقيلها اجابة..!
الحل ايه ؟
كل مرة تقول لازم اجيب حقى...
لااااااااازم اسعى ومسكتش....
وفى الاخر تنزل على مفيييييييييييييييييييش ...
مش عارف..
هو ذنبى ان انا انسان ايجابى ؟؟؟
هو ذنبى انى بحترم نفسى وعقلى ومبادئى ؟؟؟؟
هو ذنبى انى انسان متميز ؟؟؟
بجد مش عارف..
فى مرة من المرات اللى وقع عليا فيها القهر والظلم بس كان شديد شويتين..
قررت اعيش حياة " الانسان البطة " اقصد الحياة السلبية
عارفين طبعا الشخصية دى..
تخيلوا ان انا فشلت فى انى اكون سلبى..
صدقونى معرفتش اعملها..
السؤال بقى اللى بيلح عليا خصوصا النهارده..
هل من حقنا فى الاوضاع دى ان انا نشعر بالظلم واحساس القهر ولا لا ؟؟؟؟
ولا هى خلاص مبقتش فارقه ؟؟؟؟؟
بمعنى طالما ان انا واخد على نفسى عهد انى اعيش انسان سعيد
يبقى خلاص اقضيها واعيش فى ماية البطيخ...
بلااااااااااااااااااااااااااااااااش كل دا
يا معالى البااااااشاا المحترم
مش عاوزك تدينى حقى....
مش عاوزك ترفع الظلم عنى...
ليا طلب واحد عندك
ادينى مبرر انتوا ليه بتعملوا كدا!!!!
ايه وجه الاستفادة اللى بتعود عليكوا ؟؟؟؟
انا عن نفسى ملقتش اجابة .....
على راى السيد المسؤل اللى قال يا عمنا هى بلدك كدااااااااااااااااا
اعتذر نسيت انى فى مصر
فى نهاية المأساة
احب اسمع حليم وهو بيغنى ويقول
انا كل ما اجول التوبة يا بوى......
علي الصوت والله شوية
azayem " ensan s3yd 7ass b elzolm"

هناك 7 تعليقات:

eng.riham يقول...

موضوع جاااااااااااامد ياريس

موضوع فى الجوووووووووووون

معاك فى كل كلمة وحرف ونقطة وعلامة استفهام

وعلى بالى اغنية عمرو دياب " ايام وبنعشها هنعمل ايه ياقلبى فى ناس مفيش اخلاص مفيش احساس ولا بيحسوا بجرحنااااااا "

شكرااااااااااا وفى انتطار المزيد

Unknown يقول...

نبدأ بسؤال
ياترى تفوق ابوتريكة محتاج شهاده الحكم ده؟؟؟؟
طيب بما ان السلطة دلوقتى فى ايد الحكم ده و لم يحتسب الهدف هل ابوتريكة هيتوقف عن التهديف ولا هيكون ده آخر جون فى حياته؟؟؟
اللى عايزة اقولهولك ان سوء تقدير البعض لينا لا يقلل منا كمان ان سوء التقدير ده عند المعظم مبيبقاش نابع عن اسباب محددة وواضحة بس هما فعلا مش شايفين ان فى موضوع اساسا
يعنى هو جون و انا قلت انه مش جون طب و بعدين فين الموضوع اساسا؟
فعلا معظمهم مبتكونش نيته انه بيظلم حد لأ هو بيتصرف بروتينيه و بتكبير دماغ و تبعا للسائد فى المجتمع و مش شايف ولا بمقدار ضئيل انه ممكن يكون غلطان او بيظلم حد
أما بقى اللى بيعمل كده عن تعمد و عارف انه غلط و عارف انه ظالم فده عنده احساس بالنقص و بالتأخر عن اللى حواليه فبيتخيل انه يوم ما يقدر يقف فى طريقهم او باخد منهم حاجة ده انتصار ليه و بينتهز الفرصة ساعتها دون تردد
هنرجع تانى و نقول ان مش جون اللى هيأثر فى تاريخ ابو تريكة و مكانته لأن اجوان ابو تريكة كتيييييييير و اللى جاى اكتر و طول ما الكورة فى الملعب و الماتش لسة مخلصش يبقى الاجوان لسة جاية

ملحوظة:أنا زملكاوية اساسا

azayem يقول...

جزاكم الله خيرا

Hamada Object يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

على فكرة بقى انا اساسا كنت داخل اشتمك على كمية الاحباط اللي بثيتها سعادتك في نفوسنا بكلامك العظيم اللي انا متفق معاك على كل حرف فيه ده

بس خلاص انا رجعت في كلامي بعد ما قريت تعليق المهندسة ريم لأنها جابت كل اللي الواحد كان هايقوله ... بس من غير شتايم

على العموم محدش عارف الخير فين

azayem يقول...

انت تشتم براحتك يا عم اسلام
بس فعلا خلاص
معدتش تفرق

Alaa El-Shaikh يقول...

أنا مش فاهمة فين كمية الاحباط الرهيبة اللي اسلام اتكلم عنها ...

belya basha يقول...

اييييييييييييه الناس الجامدة دى
انا عايزة اقول حاجة بس
هو انت مشربتش من نيلها ولا ايه؟
بيقوللك لو عملوا نهر النيل صلصة مش هيكفى الكوسة اللى فى مصر
يعنى لما الجون ميتحسبش جون يبقي ايه ؟
يبقى انت اكيد فى مصر ولا ايييييييييه؟
وعلى فكرة بقى انا اهلاوية والكورة دي كانت جوووووون.