يا الهي

اللهم أنت الباقي بلا زوال ... الغـــني بلا مثال ... القــــــدوس الطـــــــــاهر العـــــلي القـــــــــاهر الذي لا يحيط به مكــــــان و لا يشتمل عليه زمان ... أســــــألك باسمــــائك الحســــني ما علمت منها و مالم أعلم ... أن تغفر لي و ترحمني وان تعفو عنى فانك عفو كريم غفور رحيم

الأحد، 4 مايو 2008

صاحب صاحبة

يا ترى مين هياخد اللقب ؟؟؟ يا هلا بالورقة والقلم . والله من زمان ماتقابلناش , بس اكيد انتم عاذرينى علشان عارفين ان الكتابة دى لازم تيجى باحساس متدفق مش مجرد فكرة للكتابة وبس..... المهم النهارده هفتح معاكم موضوع حلو جدا وجدلى جدا وفى الاخر نحط السؤال اللى انا مش لاقيلة اجابة0 هتكلم النهارده عن صاحبك او بمعنى اخر صديقك .. او بالمعنى اللى انا اعرفه انت نفسك بس فى شكل تانى هى دى المرحلة اللى لما بوصلها على طوووووووول ادى اللقب " صديق" لهذا الشخص لانه يصبح انا وانا اصبح هو. وتحت هذا الارتباط الوثيق بتترتب حاجات كتير جدا قد تصل احيانا الى التنازل عن فكرة اراها صحيحة ولكن يرى صديقى " اللى يستحق اللقب" ان مصلحتى فى انى اغير الفكرة دى " خلى بالكم فكرة مش مبدأ او قيمة " وبما انى اعلم تمام العلم واثق كل الثقه ان اقصى مبلغه هو ان اكون سعيدا " استحق ياخد اللقب" لذا يتم ازاحة التفكير بعيدا وازاحة اقتناعى التام ابعد مع ان هذا اصعب شئ ممكن يحدث معى ان اترك شيئا مقتنعا به ولكن الامر يختلف اذا جاءت من صديق... ويا سلام بقى لما تكتشف بعد كدا ان صاحبك دا كان صح ياااااااااااااااااه قمة السعادة بتملى قلبك وتحس فعلا انك مش عايش لوحدك فى الدنيا بتحس فعلا ان شخص بيدفعك للامام ولكن توقفه عن دفعك ليس تخلى عنك ولكن خوفا عليك من الوقوع.... خد الصدمة بقى فى الحالة التانية واعرف ان صديقك دا اساسا مكنش مقتنع بكلامه دا............... " مره كنا رايحين نعزى فى جد واحد صاحبنا والوقت كان متاخر جدا واليوم كان مرهق جدا جدا ولكن كان لازم نقعد علشان نحضر الدفنه ونعمل الواجب . واحد زميلنا قال يا جماعه دا جده من بعيد يعنى الحوار مش مهم قوى واحنا مرهقين جدا ومزنوقين فى الوقت رد عليه صاحبنا التانى وقاله لاااااا بس لازم نعمل الواجب المهم رحنا وكما توقع صاحبنا الاولانى ان الموضوع مش مهم ...لدرجة ان زميلنا اللى احنا رايحين علشانه.... مجاش ولا نزل من بيتهم... " اعنى بها اشياء كثيرة.... الحدق يفهم " نرجع لموضوعنا خلينى اسال سؤال..... هو الصح فعلا انك تعامل الناس زى ما هم عاوزين او زى ما هما بيعاملوك ولا تعاملهم على قدر مكانتهم عندك ؟ قالتلى مرة اخت من اخواتى الغالين- ربنا يخليهملى يا رب ويخلينى ليهم-.... انه مينفعش حد يكون بالنسبة ليا كل حاجة فى حياتى وانا عنده مجرد اختيار ... تفتكروا الصح فين ؟؟؟؟؟ محدش عارف ... بس خلونى احكيلكم عن اللى انا استنتجته... اللى بيعمل كل دا وبيعامل الناس زى ما هما عاوزين وليس على قدر مكانتهم لديه دا بيريحهم قوى قووووووى...... والعكس بيسبب مشاكل كتير لانك بتبدأ تحاسب الشخص اللى قدامك على حسب وضعه بالنسبالك وهو كمان بيعمل نفس الحكاية بيحاسبك على حسب وضعك بالنسباله ردت عليا اختى وقالتلى ان العلاقة الاجتماعية تكون فى افضل حالاتها اذا كان هناك توازن فيها تفتكروا ان دا معناه ان علشان علاقة اجتماعية تنجح لازم افصلها زى ما صاحبها يكون عاوز ولا افصلها على معايير العلاقة دى عندى ؟؟؟؟؟؟؟ لعلمكم بقى انا شبة مقتنع بالكلام دا ولكن ما تعودت عليه مع طبيعية شخصيتى " كلكم عارفينى طبعا " بلاقى إن الطريقة دى صعب إني أنفذها من الآخر كدا بكون في مود مش بتاعي خالص وبالتالى بحس انى متضايق........... ما علينا : زي ما قلت ستظل الاستفهامات موجودة تبحث عن معنى الصداقة وتتساءل عن وجود الثقه.... azayem

هناك 4 تعليقات:

Alaa El-Shaikh يقول...

انت جيت على جرح جامد قوي ..
من يوم مجيت مصر وانا عمالة اعرف في ناس كتييييييييييييير ... واسيب ناس اكتر ..
مشكلتي اني مش اي حد ممكن ادخله قلبي واسميه صديقي .. دا مش لاني معقدة ولا حاجة .. بس لاني حاطة معايير صارمة صعب ان حد يتوافق معاها ، المعايير دي بالنسبالي انا طبعا..
لازم يكون صديق حقيقي مش اي كلام ..
الناس دي اللي انت بتحس انهم فاهمينك .. لو عملت حاجة صح .. يشجعوك انك تكمل .. ولوالحاجة دي غلط .. اكيد هيقولوا وينصحوا .. بس قصدي طبعا الناس اللي بتنصح صح وبطريقة مقبولة .. مش تخليك تعاند بزيادة وتعمل الغلط دا ..
المهم اديني لقيتهم الحمد لله ..
بس ربنا يستر وميحصلش اللي في بالي ..
الحاجة التانية ..
انا عن ذات نفسيتي بتعامل مع الناس بتلقائية شديدة .. مش هبلة يعني بس بعاملهم على طبيعتي انا انا ..
.. يعني مش في يوم من الايام هفكر اني ممكن اكسب حد بكلامي زي ما اتقال لي .. لاني زي مبيقولوا برضه اني شاطرة قوي في كسب الناس وكسب قلوبهم ..
لدرجة اني بقيت اصدق في نفسي كلامهم .. هو انتي فعلا كدا ولا دول
( اللي كنت مسمياهم اصدقائي ) بيقولوا لك كلام وخلاص .. لمجرد الكلام ، الفلسفة الزايدة يعني ..
المهم نرجع لموضوعنا ..
اكيد الواحد لازم ( يضع كل شخص موضعه ) الكويس على العين والراس .. والوحش بالتعامل معاه اقدر اخليه كويس ..
بس مش معنى كدة اني اعامل كل واحد زي مانا شايفه شخصيته .. في فرق كبير جدا بين الحالتين .. لاني كدة زي مانت قلت
هبدأ احاسب الشخص اللي قدامي على حسب وضعه بالنسبالي واكيد رد فعل تلقائي منه انه يعاملني زي مبعامله ..
وعلى فكرة انا عرفت واحدة طريقتها كدة .. بقى صعب عليا جدا اني اتعامل معاها بتلقائية زي ما قلت .. لدرجة اني لما كنت باعمل اي حاجة غلط قدامها كنت بحس انها ماما مش صحبتي ..
صح الواحد المفروض ينصح بس بالراحة مش يكرهك في نفسك يعني ..
وفي النهايه .. الكلمة اللي عجبتني قوي ..
ستظل الاستفهامات موجودة تبحث عن معنى الصداقة وتتساءل عن وجود الثقه....
انا عارفة اني طولت ..
بس تقول ايه ......
الجرح بقى ،

azayem يقول...

جزاكى الله خيرا
وربما يرزقك دايما بالاصدقاء الصح
هدفنا واحد
نحقق الحديث
رجلان تحاااابااا فى الله
اجتمعا عليه وتفرقا عليه
طبعا كلكم عارفين الجائزة بتعاتهم ايه

Alaa El-Shaikh يقول...

... تحت ظل عرش الرحمن ...
...أروع جائزة لاسمى العلاقات ..
.. الحب في الله ..
جزيت خيرا كثيرا

belya basha يقول...

على فكرة انا بعرف اكون مع اصحابى زى ما هما عاوزين واصحابى الانتيم كمان
يعنى ممكن اتعامل معاهم على الاساس اللى يناسبهم
وبحس ان هما بيحبوا ده فيا وكمان بيقربوا ليه قوى
بس طبعا باقلم نفسى انى مانتظرش منهم نفس الكلام ده
غبر ان انا اتعودت اصاحب نفسى علشان لما احتاج اتكلم وملاقيش اللى يسمع ماتعبشى بالعكس نادرا قوى قوى لما بفضفض مع حد
بس بالنسبة لاصحابى فهما بيحبوا كده علشان بعرف ازاى اسمعهم بودانهم
بس كمان الواحد لازم ياخد باله علشان متضعش شخصيته مع اصحابه